Foto

Dragi posjetitelji bloga... dobrodošli.

Ako tražite recepte za zdravu prehranu, na pogrešnoj ste adresi: ovaj blog krcat je receptima za nezdravu prehranu. Osim toga, ovaj blog nije posvećen fotografiranju hrane (ja par puta okinem mobitelom, tek toliko, da imam kakvu takvu fotografiju), zato - nemojte očekivati "umjetničke fotografije".
* * *
Nadalje, na blogu se ne nalaze samo recepti za jela koja ja volim; ima tu puno toga što ja ne volim, ali
«igrom slučaja» našlo se na blogu. Smatram da imam pravo napisati da se meni nešto ne sviđa, pa neka Vas ne šokira kad se negativno očitujem o nekom receptu.

* * *
Što se tematike tiče, ovaj blog spada među hrvatske food-blogove. Po toj logici očito i ja spadam među food-blogere, no, prema vlastitoj želji ne sudjelujem u «akcijama» koje pokreću neki hrvatski food-blogeri. Dakle, svojevoljno nisam sudjelovala u «pritužbama» na HRT-ovu emisiju, nemam nikakve veze s novinskim člankom u Vjesniku, itd.

Sanela

21. 06. 2011.

Ječam ili heljda s povrćem

Uvijek mi je smiješno kad u kuharicama, časopisima,… naiđem na pojam heljdoto. Jasno mi je da je to aluzija na rižoto, jer iza famoznog naziva heljdoto ne krije se ništa drugo nego heljda pripremljena kao što se priprema rižoto od riže. Baš sam razmišljala jesam li kada naišla na pojam ječmoto (iliti ječam kuhan kao što se kuha rižoto od riže) – ne sjećam se da sam baš to igdje vidjela; ali redovito viđam recepte za «rižoto od ječma»:D

Ja se ne držim tih naziva heljdoto, ječmoto, rižoto od heljde ili ječma; kod mene je to jednostavno ili kuhana heljda ili kuhani ječam (s povrćem).
A i istini za volju, kad pripremam ječam ili heljdu - ne pripremam ih kao što se priprema rižoto! Da bi se ta jela od heljde i ječma uopće mogla trpati u skupinu rižota, to bi trebalo kuhati kao što se kuha pravi rižoto: polako podlijevati vinom ili juhom da zrnca polako upijaju tekućinu…
Ajmeeeeeeeee, kako se meni to neda! Rižu ne volim. Famozni rižoto od riže kuham 1-2 puta godišnje i to tjedan dana prije imam psihičke pripreme za taj dan kad ću kuhati taj famozni rižoto: stajat ću nad štednjakom, nad loncem s rižom i polako dodavati kap po kap tekućine jer riža ne smije plivati u tekućini… I nakon tog crnčenja nad štednjakom imat ću savršeni rižoto koji mene nikad ne oduševi jer, kako rekoh, ne volim rižu:(

Ni za ječmom ni za heljdom također nisam luda, ali kuham ih «malo za promjenu», ali ne pada mi na pamet da stojim nad štednjakom nad tim loncem s tim zrnjem i to polako podlijevam: ja heljdu ili ječam stavim u zakuhalu vodu i jednostavno ih ostavim da se skuhaju, kad su kuhani, ocijedim ih i dodam nekakvom izdinstanom povrću. I gotovo! 

Ako baš želite to kuhati kao pravi rižoto, mali savjet: lakše je s heljdom, jer ona omekša puno prije nego ječam (naravno, ječam i heljda nisu istog okusa; pa nije svejedno što upotrijebite - sve ovisi o tome koji okus vam se više sviđa).

Što se moje "ne-rižoto" verzije tiče, i kad upotrebljavam ječam i kad upotrebljavam heljdu, sve radim na isti način, samo omjeri (i vrste) povrća variraju, da ne kompliciram s pisanjem nekoliko različitih varijanti, evo «sve u jednom» receptu.


Ovo je, dakle, moj ječam s povrćem...



 ... a ovo je heljda s povrćem.

Image and video hosting by TinyPic

 (Baš i nema neke razlike među fotkama, jel´da? Morat ćete mi vjerovati da je na jednoj ječam, a na drugoj heljda. :)

:)
Sastojci
100 g oljuštenog ječma (tzv. ječmene kaše) ili  heljde (tzv. heljdine, hajdinske kaše)
1 crveni luk
1 češanj češnjaka
povrće po želji (npr. 1 tikvica, pola crvene (žute, zelene) paprike; može i korjenasto povrće, kuhani slanutak ili grašak…) - količina po želji
50 g sira s plemenitom plijesni
sol, papar


Ako kuhate ječam, po potrebi, ječam očistite od nečistoća (kamenčića).
U loncu zakuhajte vodu, posolite ju i dodajte ječam. Kuhajte ga oko pola
sata da omekša. Kuhani ječam ocijedite i ostavite da se malo ohladi.

Ako kuhate heljdu, u loncu zakuhajte vodu, posolite ju i dodajte heljdu. Kuhajte ju oko 7 min., pazite da se ne raskuha. Kuhanu heljdu ocijedite i ostavite da se malo ohladi.

Crveni luk i češnjak očistite i sitno nasjeckajte.
Papriku operite i narežite na kocke ili rezance.
Tikvicu operite i narežite na rezance (to možete učiniti posebnim nožem za rezanje povrća, ali poslužiti može i običan nož ili tzv. gulilica za krumpir); a uvijek ju možete narezati i na kocke.

U loncu zagrijte masnoću i popržite obje vrste luka. Zatim dodajte papriku i tikvicu pa ih kratko popržite da omekšaju. Na kraju dodajte ocijeđeni ječam ili heljdu (i povrće koje ste posebno skuhali; ako upotrebljavate nešto takvo).
Sve kratko prodinstajte. 
Ovisno o tome koju kombinaciju povrća upotrebljavate i jeste li ječam/heljdu skuhali do kraja, možete to sve još kratko prokuhati, podlijevajući bijelim vinom ili juhom (kao klasični rižoto).

Možete upotrijebiti razne vrste povrća. Naravno, najbolje je da im je vrijeme kuhanja slično, pa onda sve zajedno možete izdinstati na luku da omekša.
Ako koristite povrće poput npr. graška, skuhajte ga posebno. Ja sam ovaj put na luku sasvim kratko prodinstala paprike i tikvicu, i brzo sam dodala kuhani smrznuti slanutak. Kad ima vremena skuham veću količinu slanutka, pa ga podijelim na više paketića i zamrznem: kad mi treba, smrznutog ga dodam u vruće jelo i kratko "zagrijem" da se odmrzne.
Možete upotrijebiti povrće iz konzerve – pa se nećete morati zamarati kuhanjem:D


Na kraju umiješajte naribani sir, začinite solju i paprom i odmah poslužite.
Po želji, možete dodati i neko začinsko bilje.

Ovaj jelo možete poslužiti kao prilog za 4 osobe, ili kao glavno jelo za 2 osobe.



3 komentara:

  1. Ovo meni mzoes servirati svaki dan.To je tako pogodno da se zaista upotrebi bilo koje povrce ,naravno ono koje volimo.

    OdgovoriIzbriši
  2. volim ječami rižu i heljdu :) fino!

    OdgovoriIzbriši
  3. haha tu heljdu jede u nočnoj smjeni jedan radni kolega i kaže da mu je baš odlična i jako je zdrava pogotovo ako pomješaš sa bagremovim medom!

    OdgovoriIzbriši